"Världens fiffigaste visitkortspärm"

Från att ha varit ett verktyg främst för IT-branschen har Linkedin med sina cirka två miljoner svenska konton blivit en av många rekryterares främsta kanal. Linkedin är världens största cv-bank.

När Linkedin står i fokus som samtalsämne så är oftast strålkastarljuset riktat mot vad den enskilde privatpersonen eller kandidaten ska tänka på gällande sin Linkedinprofil. Mats Karlström är verksamhetskoordinator på Omställningsfonden och expert på hur man även som arbetsgivare och rekryterare kan nyttja Linkedins olika fördelar.

Hur viktig kanal är egentligen Linkedin för arbetsgivare och rekryterare idag?

– I Sverige finns cirka två miljoner konton på Linkedin, 40 procent av den arbetsföra befolkningen finns där. Vid en jämförelse mellan olika sektorer, ligger faktiskt hälso- och sjukvårdsvårdssektorn på tredje plats då man tittar på innevarande yrke, vilket gör arbetsgivarnas närvaro på Linkedin högst relevant. Personer med högre kompetens och utbildning finns oftare representerade, samma koppling finns för större tätort, universitetsstad eller storstad.

Var söker arbetsgivaren först när de är på jakt efter en ny kandidat till sitt företag eller organisation? Linkedin, jobbsajter, Arbetsförmedlingen, Google, Facebook, eller andra
sajter?

– Både HR-avdelningar och headhunters går allt oftare i första hand till Linkedin, eftersom det är kostnadseffektivt och många kandidater finns där. Man brukar något förenklat skämta om att det är världens största cv-bank.

Hur uppfattas man om man inte finns där?

– Det är lite beroende på storlek på din ort och din utbildningsbakgrund, men i storstad är det mer eller mindre självklart att man har ett Linkedinkonto. Ett tips är att du inför en rekrytering googlar dig själv för att se om du kommer upp i något sammanhang du inte önskar. I ett sådant fall kan du komma förberedd till anställningsintervjun med svar gällande det.

Vad tittar arbetsgivaren främst på i profilen?

– Arbetsgivare tittar på vad du har gjort tidigare och din kompetens. Något förenklat ska du lägga upp ungefär halva ditt cv på Linkedin. Plocka bort all utfyllnad förutom själva kärnan i det du har gjort. Fundera också på vad du helst vill göra i din nästa roll. Delar av dina gamla jobbuppgifter tyckte du kanske inte om, och de behöver du inte lyfta speciellt mycket heller. Sätt strålkastarljuset på det som du gillar och är duktigast på. Skriv inte om saker som du inte vill fortsätta att göra, utan de saker som du vill göra mer av i framtiden.

Vill du nämna något om distinktionen mellan Linkedin och Facebook. Hur man som kandidat ska agera på de olika plattformarna?

– Jag tycker att skillnaderna har minskat med åren. Man ska inte förvränga sitt språk, men vara mer yrkesmässig på Linkedin än på Facebook. Skulle jag jobba på bank så skulle jag vara mer formell, och jobbade jag i sjukvården eller på en marknadsavdelning skulle det vara annorlunda. Du skriver inte vad du åt till middag igår, som du kanske gör på Facebook. Fundera på om det finns någon yrkesmässig nytta i det du lägger ut. Du kanske gick en jättebra Outlook-kurs, sånt kan man fundera på om man vill bjuda på. Om man är på väg att byta jobb, då är det bra att bli mer aktiv och synas lite mer, så folk kommer ihåg en.

Finns det andra funktioner arbetsgivaren kan ha nytta av?

– Det finns en traditionell annonsfunktion på Linkedin där du som arbetsgivare lägger ut de jobb du har. Fördelen är att de som har en Linkedinprofil automatiskt blir matchade mot annonsen. Det går att styra så den faktiskt möter upp de personer som du är intresserad av bland de två miljoner som finns. Den här funktionen har haft en lite trevande start är min uppfattning. Men det kommer nog att bli vanligare.

Vad ska arbetsgivare göra för att på ett så effektivt sätt som möjligt hitta rätt kandidater till sina tjänster?

– Jag kan slå ett slag för de olika nätverken som finns på Linkedin. Det finns väldigt många olika, till exempel om du är redovisningsekonom så finns det massor av nätverk för dessa personer. I nätverken diskuteras aktuella frågor inom yrkesområdet, exempelvis ny lagstiftning, och det diskuteras jobb som ligger ute inom gruppen. I sådana här nätverk kan du göra dig ett namn, du kan lägga upp länkar och vara ganska aktiv i gruppen. Där kan du som arbetsgivare gå in i samma grupp och se om det är någon som gjort lite extra avtryck. Det finns både slutna och öppna grupper, men de flesta är faktiskt öppna.

Har du några tips till arbetsgivare när de kontaktar en kandidat på Linkedin?

– Urvalsarbetet är precis detsamma som när man får in cv:n. Man bestämmer sig för hur många man vill kontakta, sen ringer man dem i ordning efter hur väl kandidaten matchar kravprofilen. Ring kandidaten om det finns telefonnummer, vilket jag kan rekommendera alla att lägga in. Då kan du ringa upp och säga: ”Jag har sett din profil på Linkedin och tycker den ser intressant ut.” Många blir smickrade när man ringer och därför är det lätt att få igång dialogen. Den blivande kandidaten ser sig mer sedd än om du bara mejlar. Då är det även större sannolikhet att man som arbetsgivare kommer vidare i processen. Nackdelen med att jobba på det här sättet till skillnad från om man fått in en ansökan på annons, är att kandidaten kan vara supernöjd med sitt nuvarande jobb. Därför får man ofta prata med fler kandidater innan man kommer i mål. Man får kontakta lite större grupper helt enkelt. Sen kan man ställa lite kontrollfrågor: ”Är du verkligen intresserad av det jag berättar om?”

Vad bör en företagssida på Linkedin innehålla?

– Det är en plattform som inte fungerar med för långa texter. Fundera på hur ni vill uppfattas av omgivningen. De flesta företag och organisationer har en hemsida. Tänk efter vad ni vill lyfta fram, som värdegrund och kärnvärderingar. Fundera över vad ni vill ha för medarbetare. Skriv det i sådant fall i annonsen. Hur ofta vill man göra inlägg för att vara den moderna arbetsgivare man vill vara? Vad vill man skriva där? Det är bra att uppmana sina medarbetare att gilla jobbannonser, för då hamnar de i deras flöden och sprider sig fortare. Se det som den kanal det är. Man syns.

Kan arbetsgivare spara pengar genom att använda Linkedin som rekryteringskanal?

– Det är en kostnadseffektiv lösning, där traditionella rekryteringsverktyg har ett betydligt högre pris för samma prestanda. Väljer du att använda betalversionen får du bättre sökfunktioner och även fri tillgång till allas kontaktuppgifter.

Så vad är arbetsgivarens främsta roll på Linkedin?

– Man brukar tala om ”Employer Branding” som handlar om att framstå som den bästa arbetsgivare man kan vara. Linkedin är ett modernt hjälpmedel där du når ut till en stor grupp på ett kostnadseffektivt sätt, och det är självklart att du då ska finnas där. 40 procent av oss som är arbetsföra på arbetsmarknaden finns där. Som arbetsgivare kan du använda det som informationskanal, renodlat annonsverktyg och för att aktivt söka upp kandidater. Linkedin har blivit så stort nu, så det är mer eller mindre ett krav att finnas där även som arbetsgivare.

Text: Birgitta Stolt
Foto: Theresia Jatta Köhlin