Intervju med Anne Hultenberger

Du är en hjälpare

Som jobbsökande kan det vara lätt att fastna i en känsla av att vara en tiggare, att man ber om ett jobb. Omställningsfondens rådgivare Anne Hultenberger tipsar istället om att se sig som en hjälpare, att vara någon som kan bidra till något på den nya arbetsplatsen.

anne-hultenberger1

NAMN: Anne Hultenberger
ÅLDER: 54 år
FAMILJ: Hunden Kajsa och mina nära och kära
BOR: Hornstull, Stockholm
BAKGRUND: Personalvetare
GÖR: Rådgivare på Omställningsfonden i Region Svealand
MOTTO: ”Vi utvecklas av utmaningar och får energi av framgång.”

David och Goliat. Liten möter stor. Kanske står du där inför den stora jätten Goliat och känner dig liten som en myra, inför din blivande arbetsgivare. Det kan vara lätt känna så under en anställningsintervju. Inställningen till dig själv i förhållande till din blivande arbetsgivare är viktig för att nå ända fram till det nya jobbet.

”Arbetsgivaren anställer för att det finns ett behov.”

Se dig inte som en tiggare, någon som ber om ett nytt jobb, utan se dig som en hjälpare, en person som har massor att bidra med på den nya arbetsplatsen, menar Anne Hultenberger, rådgivare på Omställningsfonden.

– Arbetsgivaren anställer för att det finns ett behov. Så se till att bli en problemlösare, någon som är bra på att lyssna in vad en arbetsplats kan behöva. Fundera över vad just du kan erbjuda och vilka problem som du har förmåga att lösa, säger Anne Hultenberger.

Se arbetsgivaren som en kund

Ett råd som Anne vill ge alla jobbsökande är att betrakta arbetsgivaren som en kund. Föreställ dig exempelvis en skoaffär, där du är skoförsäljaren och kunden som är ute efter skor är din blivande arbetsgivare, som söker ett par nya kängor till sin bergsklättring. Kunden, (blivande arbetsgivaren) kommer gå från affär till affär tills han hittar de kängor som bäst möter hans behov och löser hans problem. Det är där du som jobbsökande kommer in med inställningen att vara den som bäst möter din blivande arbetsgivares behov.

”Se din blivande arbetsgivare som en kund.”

Är det exempelvis en arbetsgivare som du är nyfiken på, eller en arbetsplats som har en annons ute, så se till att läsa på ordentligt om arbetsplatsen. Gör research, lyssna på radio och tv. Sägs det något om arbetsplatsen? Titta på deras hemsida. Vad står de för, vika är deras värderingar? Du kanske kan prata med någon som redan arbetar där, menar Anne.

– Arbetsgivare är rädda för att felrekrytera. Så det finns en del farhågor som arbetsgivaren har, som man behöver titta på.

Farhågor

Rädslor som arbetsgivare har kan handla om tankar som; ”Har den här personen rätt kompetens?” ”Har vi råd att anställa den här personen?” ”Kan personen i fråga ta det här ansvaret?” ”Är det en nytänkande person?”

Som jobbsökande kan du blåsa bort orosmolnen från arbetsgivarens ögon genom att exempelvis nämna hur du hanterar situationer i din livssituation, som du anar kan vara en hake för arbetsgivaren. På så sätt kan du trygga chefens känsla att anställa just dig.

Hur vill du bli ihågkommen?

Det här är något som du själv kan påverka. Vilken eftersmak vill du att arbetsgivaren ska ha efter att ha träffat dig?

”Skriv ned tre saker som du vill bli ihågkommen för.”

– Innan du går på intervjun, så skriv ned tre saker som du vill bli ihågkommen för. Om du vill framstå som en kunnig, inlyssnande och samarbetsvillig person, så fundera över hur du visar på intervjun att du är kunnig och klok. Du kanske ställer en hel del frågor, och pratar i vi-form, om du vill visa på din samarbetsvilja.

Ett allmänt råd är att arbetsgivaren attraheras av den person som har störst förmåga att skapa trygghet och lyssna in behov.

Text: Birgitta Stolt
Foto: Michael McLain