Hur du tolkar en platsannons

”Låt dig inte skrämmas av att du ska kunna allt”

Många som läst en jobbannons har kanske undvikit att söka ett jobb på grund av att det känns som man ska kunna allt. Kina Moby rådgivare på Omställningsfonden, tipsar här om hur du tolkar platsannonsen.

Kina

NAMN: Kina Moby
ÅLDER: 53 år
FAMILJ: Sambo och två vuxna barn
BOR: I Midsommarkransen och i Salem
BAKGRUND: Civilekonom
GÖR: Rådgivare för Omställningsfonden i region Svealand
MOTTO: ”Hellre ångra något du gjort, än något du inte gjort”

Kanske sitter du där och tittar på platsannonserna på nätet och bländas av alla: ”Du ska kunna ha många bollar i luften, vara stresstålig och flexibel.” Sakta men säkert kanske du tappar modet efter att ha läst ett antal annonser, med kraven uppradade.

– Sällan står det i annonserna att: ”Vi kräver att du skall kunna det här” förutom om det är någon specifik utbildning eller så. Oftast står det: ” Du har nog…” eller: ”Vi tror att du.” Ofta begränsar man sig själv som jobbsökare i onödan, säger Kina Moby.

Kina tipsar om att titta på alla nyinkomna jobb på dina favoritsajter, varje dag. Det är mycket bättre än att enbart gå till en specifik kategori. Det händer att arbetsgivaren lägger in sin annons under fel kategori, och då kan du missa många passande jobb. Och läs mellan raderna på annonsen. Ibland stämmer inte rubriken med innehållet.

”Titta på alla nyinkomna jobb på dina favoritsajter. Det är bättre än att enbart gå till en specifik kategori.”

Ett annat tips är att printa ut platsannonsen om du har möjlighet. Sätt dig sedan med en understrykningspenna och stryk under alla nyckelord.

Tveka inte att ringa när något är oklart

Kina nämner att orden, formuleringarna och önskemålen i annonsen, säger en hel del om ”andan” i företaget. Är det mycket som känns oklart så tycker Kina att man ska ringa och ställa frågor. Men då är det viktigt att frågorna är relevanta och inte redan finns besvarade i annonsen. Hon tycker att man kan ställa två, tre frågor, men inte överrösa personen man ringer med frågor. Relevanta frågor kan exempelvis vara: ”Är det här en nyrekrytering?” ”Vem rapporterar man till?” ”Håller ni på att utöka?” Men innan du ställer dina frågor så kika på företagets hemsida, där kanske du finner svar på dina frågor, utan att behöva ringa. Väl under telefonsamtalet kan du passa på att göra ett positivt avtryck, som gör att rekryteraren lägger dig på minnet.

Om de frågar efter specifik kunskap i olika datasystem, så är det förvisso bra om du har erfarenhet av just det programmet som efterfrågas. Men Kina betonar att exempelvis många affärssystem är någorlunda lika uppbyggda och att du alltid ska nämna de program som du kan.

”Så fort du sett en annons som du känner skulle kunna vara något för dig, så sök jobbet direkt, vänta inte.”

Ibland kan det även stå att du ska ha erfarenhet inom ett visst område, tänk då brett. Du kanske har just den erfarenheten men inte har fått den specifikt på någon arbetsplats, utan inom ett styrelse- eller föreningsarbete.
– Så fort du sett en annons som du känner skulle kunna vara något för dig, så sök den direkt. Vänta inte tills sista anökningsdatum, ofta tittar rekryteraren löpande på ansökningarna.

När det sedan kommer till att svara på annonsen, så betonar Kina vikten av att följa de anvisningar om hur företaget och rekryteraren vill att man når dem. Det vill säga, står det att de enbart vill att man skickar mail och kontaktar dem vissa tider, så är det viktigt att man följer de anvisningarna, annars kan det orsaka irritation. Vilket i sin tur kan leda till att du inte går vidare i rekryteringen. Och svara med samma stil och språkbruk som de använder i annonsen. Har de ett formellt språk så svara formellt, och använder de ett mer ledigt och modernt språk så kan du även vara mer fri i ditt språkbruk.

– Börja inte brevet med: ”Härmed söker jag jobb,” utan pang på rödbetan: ” Jag vill jobba hos er för att… och läs på ordentligt om företaget. Det är viktigt att det killar till i magen när du läser annonsen. Att något med jobbet känns spännande och attraktivt, som exempelvis företaget, arbetsuppgifterna eller värderingarna. Det märks direkt om det är en standardansökan eller om du känner till företaget, och verkligen vill jobba med dem. Arbetsgivaren vill känna sig speciell och utvald.

Några råd när du läser platsannonser:

Stirra dig inte blind på alla önskemål som annonsen radar upp. Fokusera på det som du är bra på och kan, och tänk på att platsannonser är arbetsgivarnas önskelistor. Alla vet att arbetsgivaren inte kan få allt de önskar sig.
Titta på alla nyinkomna jobb på dina favoritsajter. Det är mycket bättre än att gå till en specifik kategori. Ibland lägger arbetsgivaren in sin annons under fel kategori, och då kan du missa många passande jobb.
Läs mellan raderna på annonsen. Ibland stämmer inte rubriken med innehållet. Ställ dig frågan: ” Vad är det här för företag egentligen?”

Text: Birgitta Stolt
Foto: Michael McLain