Ansöka om medel

Så här möts vi kring tidig lokal omställning. Omställningsfonden kan fungera som ert stöd under hela processen – ta gärna en tidig kontakt!

1. Utformande av lokal handlingsplan och föranmälan till Omställningsfonden

Lokal handlingsplan

Arbetsgivare och fack träffas för att diskutera och analysera utvecklingsbehov och vilka områden som ska finansieras med lokala medel, samt vilka åtgärder och aktiviteter som bör genomföras.

Arbetsgivaren formulerar därefter en lokal handlingsplan utifrån gemensamma diskussioner med facken. Denna är underlag för insatser inom ramen för tidig lokal omställning. Omställningsfonden kan fungera som stöd i utformandet av handlingsplanen.

Läs mer här om vad en lokal handlingsplan kan innehålla.

Föranmälan om insatser

I samband med detta skickas blanketten ”Föranmälan om insatser inom ramen för tidig lokal omställning” in till Omställningsfonden som gör en bedömning av:

  • Tillgängliga ekonomiska medel
  • Planerade insatser
  • Att behörig person hos arbetsgivaren står som avsändare

Ladda ner blanketten ”Föranmälan om insatser” som pdf

Spara ner blanketten till din dator, fyll i och skicka till admin@omstallningsfonden.se eller Omställningsfonden, 118 82 Stockholm.

2. Anmälan om insatser skickas in till Omställningsfonden

När lokala parter är överens om vilka insatser som ska genomföras och av vilken utförare, samt vilka personer som berörs av insatserna ska arbetsgivaren skicka in blanketten ”Insats inom ramen för TLO-KL” till Omställningsfonden.

Omställningsfonden gör därefter en kvalitetskontroll av vald aktör samt en rimlighetsbedömning av kostnaderna.

Efter ett godkännande från Omställningsfonden kan insatserna genomföras.

Ladda ner blanketten ”Insats inom ramen för TLO-KL” som pdf

Spara ner blanketten till din dator, fyll i och skicka till admin@omstallningsfonden.se eller Omställningsfonden, 118 82 Stockholm.

3. Fakturering/avrop av medel

Efter att insatserna genomförts kan fakturering/avrop av medel ske på följande sätt:

  • Då Omställningsfonden genomfört insatserna avropas summan mot arbetsgivarens medel.
  • Då arbetsgivaren själv genomfört insatserna fakturerar arbetsgivaren Omställningsfonden.
  • Då en extern aktör genomfört insatserna fakturerar aktören arbetsgivaren som i sin tur fakturerar Omställningsfonden.

Blanketten ”Insatst inom ramen för TLO-KL” ligger till grund för faktureringen och insatserna som anges i fakturan ska överensstämma med vad som anges i denna.

4. Återkoppling

Efter att de planerade insatserna har genomförts kontaktas arbetsgivaren av den lokala rådgivaren för ett erbjudande om ett kort uppföljningssamtal.

Är lokala parter intresserade av en mer omfattande kvalitetsuppföljning, läs mer här.